صدانت
نوشتار بعثت علمی با
عنوان «شبکههای
اجتماعی و
شرمِ نافرهیختگی»شبکههای اجتماعی و شرمِ نافرهیختگی
بعثت علمی
برجستهترین پیامد گسترش شبکههای اجتماعی اهمیت یافتن سخن بوده است: برای انسانِ امروز، به سخن درآوردن شخصیترین اندیشههایش (در قالب یک «توئیت»، «استوری»، «پُست»، «کامنت»، «ویدئوی یوتیوب» و …) و دادوستد آنها با دیگر اندیشهها گویی سرنوشتسازترین کار روزانهی انسان شده است. اکنون، سکوت، گوشهگیری و درخودفرورفتن فضایلی عارفانه نیستند چرا که دیگر کمتر کسی از وسوسهی از-خود-سخن-گفتن در امان است؛ اینترنت پر است از «عارفان» پرسخن!
اکنون، همگام با گسترش روزافزون رسانههایی که از کاربر میخواهند «محتوا تولید» کند، انسان بیش از پیشْ هستی خود را در سخنگفتنِ از خودْ شکوفا میکند: اگر تا پیش از برآمدن اینستاگرام «انسان موفق» آن «مهندسی» بود که با تکیه بر ریاضی و فیزیک جهان مادی را دگرگون میکرد، اکنون «انسان موفق»—و حتی بسی فراتر از این، «انسان خوشبخت»— آن «یوتیوبری» است که با هنر خوشسخنی ویدئوهایی میلیونی دربارهی زندگی خود میسازد؛ اگر تا دیروز چنین بود که انگار تنها مهندساناند که در جهان کارهایی مهم میکنند و در این میانْ گفتههای شاعران، سخنوران، روشنفکران، کتاببازان، منتقدان فیلم، بلاگرها و… صرفاً چاشنی این «کارهای مهم» اند، اکنون، رفتهرفته، همان مهندسان درمییابند که انگار آن کارها و سازههای مهندسی سرانجام در خدمت انتشار هرچهسریعتر گفتهها و ساختههای همین قشرِ «ولمعطلِ» شاعران، سخنوران و… بودهاند؛ اگر در گذشتهای نهچندان دور دانشجویان هنر و علوم انسانی ناخودآگاه از مهندس نبودن (ویا پزشک نبودن و…) رنج میبردند، و شاید در پاسخ به «چه ر
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :149
برچسب ها:
|
صدانت
مقاله حسن محدثی با
عنوان «بستهبندی
دین یا واسازی
دین؛ مورد نزاع کدیور-سروش»
بستهبندی دین یا واسازی دین؛ مورد نزاع کدیور-سروش
حسن محدّثی گیلوایی[۱]
تاریخ دین تاریخی پیچیده است. هر قدر که بیشتر در آن نظر میکنیم و آن را به مطالعه میگیریم، با نکات تازهتری مواجه میشویم. یکی از مفاهیمی که میتواند بخشی از این تاریخ را به ما بنمایاند، مفهوم بستهبندی دین[۲] و دین بستهبندیشده[۳] است. در ادبیات جامعهشناسی دین اغلب دین بستهبندیشده در برابر دین زیسته[۴] قرار داده میشود و دوگانهی دین بستهبندی شده/دین زیسته صورتبندی میشود (Bouma, ۲۰۱۸). اما اولاً این دو لزوماً در تقابل با هم نیستند و همزمان میتوانند وجود داشته باشند و ثانیاً در یک سطح از واقعیت قرار ندارند زیرا یکی ناظر به زیستن دینی است و یکی ناظر به سازماندهی و صورتبندی دین است و در زبان فارسی ما این دو سطح را به درستی از هم جدا میکنیم و دین زیسته را در «دینداری» مورد بحث قرار میدهیم و آن را از «دین» جدا میکنیم. بنابراین، من دین بستهبندی شده را در برابر دین پیشابستهبندی قرار میدهم و از این دو مفهوم دو مرحلهی تاریخی متفاوت از حیات دین را مراد میکنم. بهعنوان مثال، ما میتوانیم از اسلام بستهبندیشده و اسلام پیشابستهبندی سخن بگوییم. بگذارید نخست از دین پیشابستهبندی سخن بگویم.
دینِ پیشابستهبندی
ادیان معمولاً از تجربهی باطنی و درونی بنیانگذارشان آغاز میشوند و سپس بنیانگذار، تعبیری و تفسیری از تجربهی خویش به اطرافیان و آشنایان ارائه میکند و آنان را نیز درگیر تجربهی خویش میسازد و بدین ترتیب جمعی درگیر یک تجربهی دینی و تفسیر و تعبیر مربوطه میشوند و گروه دینی آغازین شکل میگیرد و این
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :163
برچسب ها:
|
صدانت
پروندهی
فلسفه تحلیلی در
زندگی روزمرهمتن پیشرو اولین جلسه از سلسله جلسات پرونده «فلسفه تحلیلی در زندگی روزمره» است که به صورت ۱۴ گفتگوی اینستاگرامی به میزبانی محمدرضا واعظ و به همت موسسه فرهنگی هنری پیدایش(رویش دیگر) در بهار ۱۴۰۱ برگزار شده است. فیلم تمام جلسات در انتهای این صفحه موجود است.
.
.
میزگرد اول با عنوان: فلسفۀ تحلیلی و زندگی روزمره
با حضور: دکتر بابک عباسی، دکتر حسین شیخرضایی، دکتر ابراهیم آزادگان و دکتر محمدرضا واعظ شهرستانی
محمدرضا واعظ: فلسفه تحلیلی در زندگی روزمره بحث مفصلی است و شاید بسیاری که این عنوان را دیدهاند به نظرشان جالب یا حتی عجیب آمده است و در این ارتباط نگاههای متفاوتی به این عنوان داشتیم. نکته جالب این است که سه نفری مهمان ما در این برنامه هستند که مدیران گروه فلسفه در دانشگاههای مختلف ایران هستند. در خدمت دکتر شیخرضایی هستیم، رئیس گروه مطالعات علم مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دکتر ابراهیم آزادگان رئیس دانشکده فلسفهعلم دانشگاه شریف و دکتر بابک عباسی، مدیر گروه فلسفۀ دانشگاه آزاد واحد علوم-تحقیقات تهران.
آقای دکتر شیخ رضایی کتاب what is analytic philosophy[1] انتشارات کمبریج را پیشنهاد دادند که کتاب بسیار معتبری است. این کتاب چه در ایران و چه در جاهای دیگر به عنوان منبع استفاده میشود و در ایران هم توسط دکتر یاسر خوشنویس عزیز ترجمه شده است. هانس یوهان گلوک در این کتاب، با رویکردی تحلیلی و متافلسفی به تعریف فلسفه تحلیلی پرداخته و سعی کرده است تعاریف مختلفی از آن ارائه بدهد. او در این کتاب به توضیح و نقد این دیدگاه که «فلسفه تحلیلی رویکرد تاریخانگارانه ندارد، با متافیزیک مغایرت دارد یا صرفا از روش منطقی-تحلیلی استفاده میکند»،
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :154
برچسب ها:
|
صدانت
نوشتار آرش نراقی با
عنوان ««مسأله مرگ» و
روایت هنری:
درباره مالون میمیرد
اثر ساموئل بکت»«مسأله مرگ» و روایت هنری: درباره مالون میمیرد اثر ساموئل بکت
آرش نراقی، ۱۱ آوریل ۲۰۱۸
۱. ساموئل بکت در مالون میمیرد ما را چشم در چشم مرگ می کند. او ما را در زورق نگاه پبرمرد داستانش می نشاند، و آرام آرام به سوی مردابهای مه آلود تجربه مرگ می راند. ما تجربه مردن را با پیرمرد داستان شریک می شویم. اما دغدغه بکت در این رمان فقط بازآفرینی موقعیت مرگ و بازآزمایی «تجربه مرگ» نیست، او عمیقاً با «مسأله مرگ» هم دست به گریبان است. «مسأله مرگ» از «تجربه مرگ» و «پرسش از مرگ» متمایز است. مرگ تجربه ناگزیری است که سایه اش بر لحظه لحظه زندگی ما جاری است، و در پایان راه صبورانه در انتظار ما نشسته است. مهابت این تجربه یگانه چنان است که لاجرم ما را با «پرسش از مرگ» روبرو می کند. پرسش از مرگ ناشی از حیرت و ناتوانی ما در برابر مهابت اضطراب آفرین مرگ است: چرا می میریم؟ زندگی در سایه مرگ ناگزیر چه معنایی دارد؟ اما اینها هیچ یک «مسأله مرگ» نیست. «مسأله مرگ» از جایی آغاز می شود که ما از پاسخ به پرسش مرگ درمی مانیم. در جهان پیشامدرن، پرسش از مرگ در قالب کلان روایت های دینی یا فلسفی کمابیش پاسخی آرامش بخش می یافت: خردی برتر ناظر به تمام جزئیات این جهان است، و هر برگی که از شاخه فرومی افتد به حکمتی فرومی افتد. هستی ما انسانها هم پاره سنگی پرتاب شده در دل تاریکی برهوتی گم شده نیست. ما یک به یک به صحنه نمایش عظیم الهی در این جهان درمی آییم، هر یک نقش مقدّر خود را در این نمایشنامه ایفا می کنیم و سپس از صحنه بیرون می رویم. کلان روایتهای پیشامدرن به زندگی ما در این جهان معنا می بخشیدند، و به این ترتی
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :197
برچسب ها:
|
صدانت
مقاله اعظم پویا با
عنوان «غیب
زدایی از
جهان یا
صورت زدایی از
خدا»غیبزدایی از جهان یا صورت زدایی از خدا
نقدِ نقدِ فنایی بر دینشناسی عبدالکریم سروش
اعظم پویا (دانشیار دانشگاه تهران، علوم قرآن و حدیث)
ابوالقاسم فنایی در مقاله ای با عنوان «الهیات طبیعی شده، متافیزیک سبک و فیزیک سنگین: بررسی و نقد دین شناسی عبدالکریم سروش»[۱] (از این پس الهیات طبیعی شده) به نقد الهیات سروش میپردازد که بنا به توضیح وی شامل آراء سروش در باب دین ، دین شناسی و دینداری است (الهیات طبیعی شده، ۷). او این الهیات را «الهیات طبیعی شده» می نامد. به نظر او مناسب ترین و دقیق ترین عنوان برای توصیف پروژه سروش « طبیعی کردن الهیات» است.(همان، ۸) اما وصف « طبیعی شده» در «الهیات طبیعی شده» به چه معناست؟ او این وصف را معادل « مادی» و « فیزیکال» به کار برده است.( همان، ۱۷) یعنی سروش در پروژۀ خود درصدد «مادی کردن» الهیات بوده است. البته او می افزاید که می توان از تعبیرهای مشابهی همچون دنیوی کردن، بشری کردن، علمی کردن، انسانی کردن و تاریخی کردن هم برای «طبیعی کردن» استفاده کرد. (همان،۸) اما فنایی مینویسد « به دلایلی که در این جا مجال طرح آن ها وجود ندارد تعبیر «طبیعی کردن» را ترجیح می دهم » ( همان، ۹) . بنابراین، فنایی دلایل استفاده از مهم ترین اصطلاح به کار رفته در این مقاله را که بار همه نوشته اش بر دوش آن است به خواننده ارائه نمی دهد و آن را مبهم می گذارد. البته در ادامه به تدریج معنای این اصطلاح (نه دلایل ترجیح آن) بر خواننده بیشتر آشکار می شود و در مییابد که این اصطلاح در برابر « ماورای طبیعی کردن» و « الهیات ماورای طبیعی شده» قرار میگیرد. و بالاخره در یک توضیح دیگر فنایی «الهیات طبیعی شده» را الهی
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :238
برچسب ها:
|
صدانت
مصاحبه انصافنیوز با
حسن محدثی؛ مردم را در یک
وضعیت غیر انسانی قرار دادیدمردمِ قهرمانطلبِ فاقدِ مسئولیت در برابر حکومتِ غیرپاسخگویِ فربه!
مصاحبه انصافنیوز با حسن محدثی، شهریور ۱۴۰۱
مشاهده فیلم کامل این مصاحبه در یوتیوب | آپارات
انصاف نیوز: حسن محدثی، جامعهشناس و استاد دانشگاه، با بیان اینکه «مردم ما عمدتا قهرمانطلبِ فاقد مسئولیت هستند»، گفت: این یک عیب بزرگ و جدی است و تا این را حل نکنیم، یک حکومت غیرپاسخگو و فربه و یک جامعه مدنی ضعیف و نحیف خواهیم داشت. این یک معضل جدی تاریخی است که باید یک روزی بالاخره آن را حل کنیم.
آقای محدثی در گفتوگو با عباس نعیمی جورشری، جامعهشناس و عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز، در نهمین گفتوگو در قالب سلسله گفتگوهای جامعهشناسان درباره آینده ایران، دربارهی وضعیت امروز تحولات در جامعه ایرانی میگوید: تحولات در ایران بی سابقه است و میتواند فردای ایران را بسازد. نهادهای اجتماعی بسیار دیرپا هستند و دیر متحول میشوند و فقط در یک بزنگاههای تاریخی خاص و بر اثر انباشت مجموعهای از تغییرات نهادها متحول میشوند. الان این اتفاق به نظرم به نحو جدی دارد میافتد و ما در چند نهاد این تحولات را داریم. یکی از نهادهایی که دچار تحول اساسی شده در ایران نهاد ارتباطات است. نهاد ارتباطات یکی از نهادهای پایهای در هر جامعهای است. ورود رسانههای جدید تحول بزرگی در ایران ایجاد کرده و نظام دانایی را از زیر سلطهی دین و حکومت خارج کرده است. رسانههای شخصی بسیار رواج پیدا کردند و هر فردی میتواند منبع تولید داده و اطلاعات و خبر باشد. ارتباط از قید و بند نیروهایی مثل نیروهای دینی و سیاسی خارج شده و این امر کمک میکند که نظام دانایی از انحصار کارگزاران دینی و سیاسی
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :159
برچسب ها:
|
صدانت
درسگفتگوهای
مدرسه آزادفکری با
موضوع زن
مناظرات مدرسه آزادفکری با موضوع «زن» با حضور ۱۹ چهره برجسته ایرانی از سراسر جهان در دانشگاه شریف
– آیا دین منجر به تبعیض جنسیتی میشود؟
– آیا بیحجابی بیعفتی است؟
+ بخش ویژه بحران جنسی
لینک ثبتنام آنلاین و آفلاین در این جلسات در انتهای صفحه
درسگفتگوهای مدرسه آزادفکری با موضوع زن
در این درس-گفتگو چه میگذرد؟
این دوره شامل ۳۵ جلسه ارائه و ۷ جلسه مناظره در باب ابعاد مختلف مسئله زن میباشد.
بخش ۱: مسئله حجاب
۱-۱: آیا ارتباطی میان حجاب دینی و عفت اخلاقی وجود دارد؟ (آفلاین-ویدئو)
در یک سو دکتر سروش دباغ مدعی است که مقوله پوشش اسلامی و حدود خاص آن واجد هیچگونه ضرورت اخلاقی نبوده و بنابراین نمیتوان افرادی را که بدین حدود ملتزم نیستند از بعد صفات اخلاقی مانند عفت دارای ضعف دانست. از سوی دیگر حجتالاسلام حسین سوزنچی معتقد است که برای اخلاقی دانستن یک حکم مانند حجاب نیازی نیست که این حکم ذیل یک مقوله خاص اخلاقی مانند عفت قرار گیرد، بلکه به همان دلیلی که تبعیت از کلیت دین را اخلاقا موجه میدانیم، این نکته درباره تک تک آموزههای دینی نیز صادق است.
این درس-گفتگو شامل دو جلسه ارائه دیدگاه اساتید برای آشنایی هر چه بهتر با نظرات آنها و نیز یک جلسه گفتگو جهت تعیین نقاط ضعف و قوت اندیشه ایشان میباشد.
۱-۲: آیا الزام قانونی حجاب دینی مجاز است؟ (آفلاین-ویدئو + جلسه پرسش و پاسخ)
در بخش قبل، دینی بودن حکم حجاب بررسی میشود و اینک فارغ از دینی بودن این حکم به وجه قانونی آن میپردازیم. حجت الاسلام حسین سوزنچی از قانون حجاب دفاع میکند و میگوید: «اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمیتواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کر
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :141
برچسب ها:
|
صدانت
مناظرات تلویزیونی بعد از ناآرامیهای
شهریور ۱۴۰۱پس از درگذشت «مهسا امینی» در شهریور ۱۴۰۱، مسئلهی «حجاب اجباری» به مسالهای مهم در جامعه ایران بدل گشت. موافقان و مخالفان حجاب اجباری از فضای مجازی تا خیابان رویاروی یکدیگر قرار گرفتند. رفتهرفته خواستهها و موضوعات دیگری که سابقاً کمتر مجال ابراز داشتند در سطح خیابان مطرح شد. برخی از برنامههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کوشیدند با برگزاری جلسات گفتگو سطح نظری موضوعات را تا حدی پوشش دهند. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم که محتوای این گفتگوها را در تارنمای صدانت با شما همراهان به اشتراک بگذاریم.
.
.
عنوان مناظره: حجاب و گشت ارشاد در ایران
برنامه گفتگوی ویژه خبری | ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۱
با حضور مسعود پزشکیان ، جلیل محبی و صادق کوشکی
مشاهده در آپارات
.
.
عنوان مناظره: مسئله گشت ارشاد
برنامه شیوه، ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱، شبکه چهار سیما
با حضور سعید شریعتی و جلیل محبی
به میزبانی عطاءالله بیگدلی
مشاهده در یوتیوب | آپارات
.
.
عنوان مناظره: موافقان و مخالفان گشت ارشاد
گفتگوی ویژه خبری | ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۱
با حضور غلامحسین کرباسچی و عبدالله گنجی
مشاهده در یوتیوب | آپارات
.
.
عنوان مناظره: نسبت قدرت و فرهنگ، گشت ارشاد و حجاب
برنامه شیوه، ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، شبکه چهار سیما
مناظره علی مطهری با علیرضا شجاعی زند
به میزبانی عطاءالله بیگدلی
مشاهده در یوتیوب | آپارات
.
.
عنوان مناظره: آینده ایران؛ آغاز جهش تمدنی یا آغاز فروپاشی؟
برنامه شیوه، ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۱، شبکه چهار سیما
مناظره بیژن عبدالکریمی و شهریار زرشناس
به میزبانی عطاءالله بیگدلی
مشاهده در یوتیوب | آپارات
.
.
عنوان مناظره: چرا جامعه ایران ناآرام است؟
برنامه شیوه، جمعه ۱ مهرم
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :202
برچسب ها:
|
صدانت
در
مورد حجاب، احمد قابلبرای مطالعه ی راحت تر این مقاله ، لازم است مخاطبانی که آشنا به متون عربی نیستند و آنانی که پیگیری مدارک و اسناد مورد نظر را طالب نیستند ، از خواندن بخش های رنگی این نوشتار ، منصرف شوند و تنها متن نگاشته شده با قلم سیاه را مطالعه کنند.
.
در مورد حجاب
احمد قابل
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه
در زمستان ۱۳۸۲ نسبت به موضوع « حجاب و پوشش سر و گردن » در پاسخی به یک پرسش مطالب مختصری ارائه کردم که متن آن را مجددا از نظر می گذرانیم ؛
به نام خدا
۱- اصل پوشش عورت ، بر مرد و زن مسلمان واجب است.
۲- فقهاء در مصداق عورت ( بخصوص در مورد زنان ) اختلاف نظر دارند .
۳- اکثریت فقهاء ، پوشاندن سر را برای زنان مسلمان آزاد( غیر برده ) لازم دانسته اند و « سر و گردن » را نیز از مصادیق عورت می دانند.
۴- « ابن جنید اسکافی » از فقهای نامدار شیعه و همردیف اساتید شیخ مفید ، مصداق عورت در زن و مرد را یکسان و مساوی دانسته است.
۵- تمامی فقهای شیعه ( بلکه تمامی فقهای اسلام ) پوشاندن سر و گردن را بر زنان مسلمانی که برده بودند ، واجب نمی دانند . بلکه مثل شیخ صدوق و گروهی از علمای قم ( در زمان صدوق ) پوشش سر را بر زنان برده ، حرام می شمردند . در حالیکه پوشاندن عورت بر آنان نیز واجب بود.
۶- مرحوم« صاحب جواهر » پوشاندن اجزاء بدن ( به استثنای صورت ، دستها- تامچ – پاها- تامچ- گردن ، موی سر ) را اجماعی می داند . یعنی در موارد استثنا شده ، نظریات فقهاء، مختلف است و اتفاق نظری وجود ندارد .
۷- ایشان از قول« علامه طباطبایی» استاد صاحب جواهر و « صاحب مدارک » نقل می کند که نظر آنان ، عدم وجوب پوشش« سر و گردن » است و می نویسد ؛ « قاضی ابن براج ،عدم وجوب پوشش سر و گردن را به بعضی از عل
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :180
برچسب ها:
|
صدانت
مصطفی ملکیان:
فلسفه برای زندگی؛ ضرورتِ عقلانی و
اخلاقیِ «اصلاح اجتماعی»فلسفه برای زندگی[۱]
مصطفی ملکیان
تنظیم: سید حسن صالحی[۲]
اشاره: مصطفی ملکیان در این سخنرانی، مثالِ زندگی آدمی را مثالِ «سفری ناگزیر» در راهی میداند که چارهای جز گذشتن از آن نیست؛ راهی سنگلاخ و پُرخطر و ناهموار. از نگاه ملکیان، آدمی به اقتضای عقلانیت باید در این سفر دست به دو کار بزند: هم تا جایی که میتواند، در تعمیر و مرمتِ جاده بکوشد و هم خودروِ خود را به ضربهگیرهایی قوی مجهز کند که کمترین فشار را از جاده متحمل شود. زندگیِ آدمی هم همینگونه است؛ انسانِ عقلانی، به اقتضای عقلانیت، دو وظیفۀ «اصلاح اجتماعی» و «اصلاح فردی» را بر عهده دارد و نمیتواند هیچ کدام از این دو را نادیده بگیرد. پرداختن به یکی از این وظایف، هرگز ما را از پرداختن به وظیفۀ دیگر بینیاز نمیکند. از این رو، روشنفکران و مصلحان، هر کدام بنا به وُسع و توانشان، باید در ادای این دو وظیفه بکوشند. ملکیان در ادامه میکوشد ضمن برشمردن منابع پنجگانۀ اخذ آموزههای زندگی و تفکیک میان درد و رنجها، برخی از ظرفیتهای این منابع برای زیستِ اینجهانی را بکاود و در کنار راهحلهای الهیاتی، شماری از چارهجوییهای فلسفی و تجربیِ سودمند در معنیدار کردن و کاستن از درد و رنجهای گریزناپذیرِ زندگی را به دست دهد.
الف. مقدمه: زندگی به مثابۀ جادۀ ناهموار
من در این سخنرانی دو موضوعِ مرتبط با هم، اما در عین حال مستقل را میخواهم مطرح کنم و به سبب محدودیت وقت، میکوشم تا حد امکان، مطلب تکراری نگویم. موضوع اول را با یک مثال آغاز میکنم و بعد از اینکه از این مثال استفاده کردم و مدعای اول را بیان کردم، به موضوع دوم میپردازم.
فرض کنید من کسی باشم که به جهتی
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :226
برچسب ها:
|
تغییراتاقلیمی تهدید
امنیتی عینی، جهانی، بدون عامل و غیردولتی است که با تهدیدهای سنتی تفاوت بنیادی دارد. در پاسخ به این پرسش که تغییراتاقلیمی چه تأثیراتی بر امنیت در سطح بینالمللی دارد؟ فرضیه تحقیق این بود که تغییراتاقلیمی، مفهوم امنیت را متحول کرده و خطرها و تهدیدهای امنیتی بیشتر و بزرگتری ایجاد کرده است. با افزایش پیامدهای آن، امنیت در سطح جهانی و در ابعاد مختلف امنیت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی، بیش از پیش به خطر خواهد افتاد. براساس یافتههای تحقیق باید گفت که در اثر تغییراتاقلیمی امروزه هیچ جای امنی در دنیا وجود ندارد و اشکال مختلف امنیت در سطح فردی، ملی و بینالمللی با چالش و تهدید مواجه است. تغییراتاقلیمی تهدیدهای امنیتی موجود را تشدید و خطرناکتر کرده و جنبههای جدید ناامنی مانند ناامنی غذایی یا محیطی انسانهای بیشتری را تهدید میکند. در نتیجه، هیچ توافق حقوقی محدود یا اقدامات اقلیمی یک یا چند کشور نمیتواند اثرات آن را از بین برد و همکاریهای جهانی دولتی و مردمی برای مقابله با آن ضروری است. تحقیق حاضر با بهرهگیری از نظریه امنیتی مکتب کپنهاک، به ویژه آرای باری بوزان به شیوه تبیینی نوشته شده است.
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :171
برچسب ها:
|
دولت ترامپ در 8 آوریل 2019(19 فروردین 1398) با انتشار یک فکت­شیت[یا گزاره­برگ]،
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) را در
لیست سازمان­
های تروریستی خارجی(FTO)
قرار داد. اگرچه می­توان این اقدام دولت ترامپ را با چارچوب­های نظری متفاوت مورد بررسی قرار داد، لکن در این پژوهش
مطالعات انتقادی'>انتقادی
تروریسم (CTS) به­منظور
تحلیل انتقادی این اقدام انتخاب گردیده است. مطالعات انتقادی تروریسم یک جهت­
گیری یا چشم­انداز انتقادی است که تلاش می­کند تا از حیث هستی­شناختی، معرفت­شناختی و
روش­شناختی فاصله خود با تعصبات رایج و غالب در جریان اصلی مطالعات تروریسم (TS) را حفظ نماید. متدولوژی این پژوهش براساس روش «
نقد درون­
بود» (روش کیفی) در کنار استفاده از آمارهای معتبر (به­عنوان روش کمی) تنظیم گردیده است. از این­رو، این پژوهش در پی پاسخ به این سوال اصلی که «با
بهره­گیری از مطالعات انتقادی تروریسم، اقدام دولت ترامپ در قرار
دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست سازمان­های تروریستی خارجی چگونه ارزیابی می­گردد؟»، این فرضیه را ارائه می­دهد که «با بهره­گیری از مطالعات انتقادی تروریسم به­عنوان چارچوب نظری و استفاده از روش «نقد درون­بود» در کنار آمارهای معتبر اندیشکده­های غربی، نقطهضعفها و تناقض­های قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان­های تروریستی خارجی استخراج شده و به­واسطه تجزیه و تحلیل تعریف ارائه شده از مفهوم «ترو
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :164
برچسب ها:
|
نگارندگان اثر حاضر درصدد برآمدهاند تا از رهگذر مطالعه و سنجش معیارها، منابع و اسناد
چینیِ مرتبط با مقولۀ
فرهنگ راهبردی به این پرسش بنیادین پاسخ گویند که پیوستهای فرهنگ راهبردیِ چین چگونه بر ساخت سیاستهای همگرایانه و واگرایانۀ این کشور شرق آسیایی در قبال ج.ا.
ایران تأثیر گذاشته است؟ فرضیۀ اصلی پژوهش آن است که چین با تأسی از عناصر و مؤلفههای مستتر در فرهنگ راهبردی و متغیرهای کلان تأثیرگذار بر دیپلماسی عمومی خود مبادرت به اتخاذ سیاستهای نوینی از قبیل چندجانبه گرایی، پرهیز از جنگطلبی و تأکید بر صلح و امنیت در حوزۀ راهبردی غرب آسیا کرده است. ردگیریِ راهبردهای مورد اشاره بهنوبۀ خود موجب شده تا
روابط تهران و پکن طی سالیان اخیر خط سیر سینوسی را در پرتو اقدامات واگرایانه و همگرایانه تجربه نمایند.
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :179
برچسب ها:
|
تحول نظری در
روابط بین‎الملل از جمله موضوعات مهم در دانش این حوزه است. در بررسی تحولات نظری، مسئله کانونی، چگونگی خلق نظریه‎های جدید، ایجاد مناظره‎های علمی میان نظریه‎ها و در نهایت ظهور نظریه‎هایی متفاوت و یا متعارض است. ورود مفهوم تمدن به دانش روابط بین‎الملل و ظهور دو خوانش از تمدن، تحلیل
تمدنی از روابط بین‎الملل را در دو رویکرد متفاوت آشکار نموده است. یک رویکرد، تمدن را بهمثابه یک «وضعیت» ثابت و ایستا، و رویکرد دیگر تمدن را بهمثابه یک «فرایند» در نظر می‎گیرد. وجه اشتراک هر دو رویکرد آن است که هر دو به زمینه‎محور بودنِ نظریه اذعان دارند و تمدن را بهمثابه یک سطح تحلیل و مقوله‏ای سیاسی می‎پذیرند، اما تفاوت آنها در ارائه تعریفی متفاوت از ماهیت تمدن، نظام بین‎الملل و بروندادهای تحلیلیِ کاربست تمدن بهمثابه یک سطح تحلیل است. فرضیه پژوهش حاضر این است که وجود دو رویکرد متعارض نسبت به تمدن در روابط بین‎الملل، شکل‎دهنده مناظره‎ای تمدنی در روابط بین‎الملل بوده و به نظر می‎رسد روابط بین‎الملل در آستانه ظهور یک نظریه تمدنی است. در این پژوهش تلاش می‎شود با روش توصیفی ـ تحلیلی و مراجعه به متون و فراتحلیل داده‎های تولید شده، تصویری روشن از این مناظره و فراتحلیلی از الزامات نظریه‎پردازی روابط بین‎الملل ارائه شود.
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :185
برچسب ها:
|
هدف اصلی این مقاله
بررسیِ
رابطه­ی
رضایت و
اطاعت'>اطاعت از منظر مسأله­ی
قانون'>قانون است. در نظریه­ی سیاسی­ای چون
لاک یک پیچیدگیِ اساسی وجود دارد و آن باور به انسان­های آزاد و برابر و در عین حال توجیه قانون به منزله­ی امری اطاعت­آفرین در جامعه­ی سیاسی است. برای لاک قانون محلِ تلاقی و تعادلِ رضایت و اطاعت است. سوال اساسیِ این مقاله نحوه­ی تلاقی این دو مفهوم با یکدیگر و چگونگی تولد قانون است. بر این اساس، لاک نشان می­دهد که قانون چیزی از جنس قرارداد است که در آن، افراد با انتخاب و رضایت خود می­پذیرند که تابع نظم حقوقی-سیاسیِ خاصی باشند. به زعمِ لاک، انسان موجودی است که به نحوی بنیادین بر خود
حکومت می­کند و خودفرمانروایی دارد. در جامعه­ی سیاسی نیز، این شأن و توانایی در قوه­ی قانون­گذاری متجلی می­شود و از همین رو این قوه به اساسِ جامعه­ی سیاسی بدل شده و رهبریِ قانونی جامعه را بر عهده می­گیرد. با این وجود، قانون و قوه­ی قانونگذاری نیز حدود و شرایطی دارند که باید به آن حدود و شرایط پایبند بود و از آنها تخطی نکرد. از سوی دیگر، اگرچه قانون باید در راستای خیر عمومی باشد اما آنچه به قانون قانونیت می­دهد و آن را مشروع و معتبر می­کند ارتباط و پیوند آن با انتخاب مردم و رضایت ایشان است. نبودِ چنین پیوندی قانون را از قانونیت می­اندازد و بی­اعتبار می­کند. چنین قانونی، فرقی با فرمان یک راهزن یا سارق نخواهد داشت. پس مصلحت­سنجی­های پدرسالارانه و تشخیص و تمییز صلاح مردم نمی­توانند چهره­ی قا
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :143
برچسب ها:
|
گفتمان«
اسلام سیاسی فقاهتی شیعی»در
ایران،در تاریخ فراز و فرودخود تلاش کرده مواجهه باواقعیات متغیر انضمامی دنیای سیاسی-اجتماعی جامعۀ مسلمین را درپرتو خوانشی سیاسی از«نص مقدس»ومفصلبندی ازدال مرکزی«اسلام سیاسی»تنظیم کند.اماموضوع مهم،نحوۀ تعامل درونی و بیرونی اصول ثابت فقه شیعی با امور متغیر انضمامی است که به تبلور و عینیت یابی این گفتمان در اشکال مختلف ودر نتیجه شکل گیری دوره های تاریخی خاص منجر شده است.چگونگی تعاملات رژیم دانشی این گفتمان یعنی«فقه سیاسی شیعه»در بر هم کنشی با رژیم قدرتی و نهادهای متناظر با آن به تداوم،متلاشی سازی یا صورت بندی جدیدی از نهادهای قدرت منجر شده و به این سیاق،تاریخ یک دوره را رقم زده است.نوشتار حاضر به دنبال تبیین این مطلب می باشد که این گفتمان در تاریخ خود،از
گسست عقلانیتی و اپیستمیک برخوردار نبوده و آنچه محقق شده،حرکت تدریجی این گفتمان از حاشیه به متن و مبارزه برای کسب قدرت سیاسی به منظور اجرای حدود و احکام الهی بوده است که به تبلور این گفتمان درشکل سازه ای «مشکک» در پرتو«نهادگرایی گفتمانی»منجر شده است.پژوهش حاضر این گفتمان را از زمان
صفویه تا وقوع پیروزی
انقلاب اسلامی وتلاش برای تحقق دال مرکزی«ولایت مطلقۀ فقیه»بر مبنای رویکرد دیرینه شناسی/تبارشناسی فوکویی و نهادگرایی گفتمانی ویوین اشمیت بررسی کرده است.
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :173
برچسب ها:
|
فوکو
قدرت را مساوی با کردار و عمل دانسته و در همین راستا
تحلیلات قدرت را بهجای نظریه قدرت قرار میدهد. قدرت زمانی میتواند تبدیل به کردار شود که بتواند دانش و
گفتمان ایجاد نماید. در واقع بدون برقراری رژیم حقیقت یعنی گفتمان، قدرت نمیتواند به صورت کردار تبلور یابد. قدرت میتواند انقیاد، سلطه، استراتژی بههنجارسازی و یا قدرت مشرف بر حیات شود. قدرت، گفتمان را میسازد تا سوژه و ابژه خلق کند. این پژوهش در پی پاسخ­گویی به این پرسش اساسی است که
سیاست­
خارجی جمهوری اسلامی ایران چگونه توانسته است برای حصول به منافع ملی حداکثری، از دو امر اساسی قدرت و گفتمان در وجه مطلوب خود بهرهبرداری لازم را به عمل آورد؟ در مقام پاسخ فرضیه جستار بدین­صورت قرارمییابد که: «سیاست­خارجی جمهوری اسلامی ایران، یک سیاست خارجی با رویکرد های زمانی متفاوت، بر اساس گفتمان اسلام سیاسی است. اِعمال این سیاست در عصر پست مدرن، نیازمند به قدرت و دانش و اجرای یک گفتمان غالب برای تاسیس یک رژیم حقیقت در نظام بینالملل است». سیاست­خارجی ج.اایران بر اساس موازین گفتمانی قابل صورت بندی و مفصلبندی است. برای تحلیل این مبانی از دو روش دیرینهشناسی و تبارشناسی در بافت خوانش گفتمانی میشل فوکو و با اتخاذ مفاهیم کاربردی بهره گرفته می­شود.
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :169
برچسب ها:
|
اعراب با نیرویِ معنوی جدید اسلام، علیرغم ادعای
هویت و دین جهانی و فارغ از قوم و قبیله و نژاد، پس از تصرفات فراوان، مدعی هویت و قوم و نژاد ویژه برای خود شدند و حتی برای تحقق این امر مدعی رسالت الهی شدند.
امویان بعد از خلفای راشدین در سرزمینهای تحت خلافت (ازجمله ایران)، برای تحقق این امر در حوزه هویت از استراتژیهای مختلفی استفاده کردند. بر این بنیاد، سؤالی که این تحقیق میخواهد پاسخ دهند این است که نوع
سامانه استیلای امویان بر هویت
ایرانیان چه بوده است و برای این استیلا از چه ابزارهای و استراتژیهای استفاده کردند؟ برای پاسخ به این سؤال از روش
تبارشناسی تاریخی و مفهوم روشی «سامانه» میشل فوکو استفاده کردهایم و با توضیح سازوکارهای عناصر ناهماهنگی مانند گفتمانها، نهادها، تصمیمات نظارتی، قوانین و اقدامات اداری، به این نتیجه رسیدم که امویان با سامانه «عربی-اسلامی» که شامل استراتژیها و تاکتیکهای تهدید کاربرد وسایل قهریه، اثرات ترغیبی کلامی، نابرابریهای اقتصادی و کاربرد وسایل کموبیش پیچیده کنترل موجب تقویت و حفظ اعمال سامانه عربی-اسلامی بر جامعه و هویت ایرانیان شدند.
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :156
برچسب ها:
|
پژوهش پیشرو با بهرهگیری از امکانات نظریِ
مفهوم روایت و
تخیّل به
خوانش روایی بخش نخست رساله
تنبیه الامّه و
تنزیه الملّه، اثر مشهور محقق نائینی (1240-1315ش) میپردازد. نقطه آغاز این تحقیق، پیوند ناگسستنی میان تاریخ -بهمثابه پیرنگی پویا از رویدادها و مفاهیم و نه مرور گاهشناسانه رویدادهای تاریخی- و
اندیشه سیاسی است. در این راستا، به نقش عنصر تخیّل در همسانسازی اسنادی/پیرنگ میان رویدادها و مفاهیم از یکسو و میان مفاهیم فلسفی و شرعی از سوی دیگر پرداخته میشود. پرسش اصلی این پژوهش دائر بر چگونگی نسبت میان قوه تخیّل/تصور و قوه منطقی/استدلالی در متن رساله مذکور است. متناسب با این پرسش، فرضیه اصلی این پژوهش بر تقدّم قوه تخیّل بر قوه عقلانی در سایه مفاهیمی چون تخیّل مولّد، پیرنگ، محاکات و استعاره در اندیشه پل ریکور و مفهوم تصور اجتماعی در اندیشه چارلز تیلور تأکید دارد. این مهم با کالبدشکافی مفاهیمی که محقق نائینی در مطلع رسالهاش بهکار برده است، قابل کشف و رهگیری است. کلیدواژگان:روایت، تخیّل، پیرنگ، شریعت، حکمت عملی.
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :207
برچسب ها:
|
ورود
مدرنیته به
ایران با چالشهای متعددی همراه بودهاست، به طوریکه جامعه ایرانی در مواجهه با امر مدرن، دغدغه حفظ هویت بومی خود را داشتهاست. چالشهای یک سده اخیر در ایران حاکی از آن استکه جامعه ایرانی با مدرنیته مشکل نداشته بلکه با ایدئولوژی دگرساز غربگرا که بر تفکر مدرن سایه انداخته بود، سرستیز داشت. با پیروزی
انقلاب اسلامی، همچنان تقابل سنت و مدرنیته که میراثی تاریخی محسوب میشد، خودنمایی میکرد. هریک از
دولتمردان پس از انقلاب به دلیل اقتضائات ناشی از انقلاب با ایدئولوژی غربگرا از در خصومت درآمدند اما با مدرنیته و ماشین فاوستی توسعه مدرن نه تنها هیچ مشکلی نداشته بلکه به عنوان پیشرانان امر مدرن نقشآفرینی کردهاند. نوشتار پیشرو درصدد است تا پرچمداری دولتهای ایران
پسا انقلاب در پیشبرد امر توسعه مدرن را به رغم تعارضات ایدئولوژیکی با ایدئولوژی غربگرا که خود را به صورت تخاصم با غرب نمایان ساخته بود، به نمایش بگذارد. این نوشتار همچنین در راستای اثبات مدعای بالا به شیوه توصیفی و تحلیلی، از مدل نظری تلفیقی فاوست گوته، امرنمادین لکان و جهان زیست هابرماس بهرهگرفته است.
+ نوشته شده در سه شنبه 3 آبان 1401 ساعت: 19:59 توسط مهران شهریاری بازدید :185
برچسب ها:
|